Pædagogik og værdier
- Vi søger information og dialog hos relevante sparringspartnere
- Vi sikrer, at alle parter til enhver tid har de informationer, de skal bruge for at løfte opgaven optimalt
- Vi giver barnet mulighed for at skabe rum til kommunikation/dialog med udgangspunkt i barnets funktionsniveau
- Vi taler med hinanden/børnene/forældrene/samarbejdspartnere og ikke om hinanden/børnene/forældrene/forældrene/samarbejdspartnere
- Vi tager udgangspunkt i den positive indgangsvinkel, spørgende, nysgerrig, ærlig og undersøgende
- Vi er imødekommende og lyttende
- Vi sikrer, at alle involverede parter løbende er ført a jour
- Vi opnår relevant faglig kompetence gennem – at lytte, læse og lære
- Vi sætter os ind i barnets specifikke problemstillinger
- Vi ser ”det hele barn”, – det er ikke et handicappet barn men et barn med handicap
- Vi tænker til enhver tid, de etiske og moralske dimensioner ind i vores arbejde med børnene.
- Vi tager udgangspunkt i barnets ressourcer
- Vi ser muligheder frem for begrænsninger
- Vi tager udgangspunkter i ressourcer, sætter mål og handler
- Vi ser, at forskellighed er en styrke, når der fokuseres på kerneopgaven og arbejdes mod fælles mål
- Vi arbejder ud fra barnets individuelle handleplan, aktivitetsplan og behov
- Vi sikre at der udarbejdes et uddannelsesoverblik i forhold til personalet en gang om året
- Vi sikrer, at den individuelle viden gives videre via oplæg/undervisningsdag
- Ved nye tiltag i organisationen skal der løbende evalueres og justeres
- Vi prioriterer studerende, og et up to date fag relevant bibliotek
- Vi skaber muligheder for og støtte til udvikling af relationer
- Vi skaber fælles oplevelser og traditioner
- Vi vil udvise nærvær og tålmodighed i vores arbejde
- Vi vil, at udgangspunkt for samarbejde på alle niveauer foregår ud fra et ligeværdigt og anerkendende synspunkt
- Vi sikrer, at alle til en hver tid føler sig værdigt behandlet i samarbejdet /dialogen
- Vi anerkender forældrenes livsstil og hvad de måtte sætte i værk.
- Vi respekterer barnets egne initiativer og tiltag, giver plads hertil
- Vi har viljen til at engagere os i kulturen på Specialindsats for Børn - Lucernevej og bidrage til og føle ansvarlighed for udvikling af denne
- Vi bidrager til og føler ansvarlighed for udvikling af de opgaver, som vi er stillet overfor
- Vi vælger den positive tilgang til opgaverne